La fortuna dell’opera di Lisippo di Sicione, il celebre bronzista contemporaneo di Alessandro Magno, è indagata in queste pagine con sollecitazioni e proposte inedite in merito all’aspetto più ‘imprenditoriale’ della sua attività artistica. Riconosciuta l’eredità dei prototipi lisippei in età ellenistica e romana, si esplorano qui i meccanismi di tale ampia diffusione, derivante dai contesti storico-politici, religiosi ed economico-commerciali dell’epoca.
Con questo sguardo attento alle modalità e alle circostanze della trasmissione di modelli iconografici nel Mediterraneo si inaugura la nuova collana “Ptolemaica. Studi sul Mediterraneo”, che riguarderà i luoghi dell’impero tolemaico – in primis Libia, Antica Palestina, Cipro – con particolare attenzione all’eredità storico-politica, culturale e artistica delle età precedenti e al portato di valore internazionale per quelle successive.
An in-depth analysis of the success of the works of Lysippos from Sicyon, the great worker in bronze contemporary of Alexander the Great, is undertaken in this volume, with new spurs and unpublished proposals concerning the ‘entrepreneurship’ of his creative activity. Established the artistic heritage of Lysippos models during
the Hellenistic and Roman period, particular attention is given here to the way of transmission of his works, influenced by historical, political, religious and economic context.
With this focus on the circumstances of circulation of the iconographic models in the Mediterranean Sea, the present volume inaugurates the new editorial series “Ptolemaica, Studies about the Mediterranean Sea”, that will concern the Ptolemaic Empire – with particular reference to Libya, Ancient Palestine, Cyprus – that is considered as historical-political, cultural and artistic heritage of the previous ages, but above all of outstanding international value for the following ages.